Hvad Betyder Brand?
Et brand er et væremærke. Brand stammer fra engelsk, hvor man i gamle dage brugte et brændemærke til at sætte sit mærke på sine dyr - altså et brand.
Branding stammer derfor fra tankegangen med at sætte sit mærke på ting, så andre kunne se, hvem det tilhører. Det er blevet overført til produkter og ydelser, hvor brandet viser, hvem der står bag, samt er en understøttelse af de værdier, som virksomheden gerne vil udvise.
Hvad er et brand?
Et brand betyder altså et varemærke. I dag er det dog ikke blot et logo. Et brand er meget, meget mere end et logo. Logoet - eller brandet, er dog det, der skal få alle følelser og tanker i gang hos forbrugerne, som gerne skal have en lang række opfattelser tilknyttet det enkelte brand.
Har du et godt brand, så vil du have en lang række positive opfattelser tilknyttet dit brand. Det kan være ting så som:
- Kvalitet
- Status
- Værdi for pengene
- Godt design
Har du derimod et dårligt brand, så vil forbrugerne forbinde dit brand med ting så som:
- Dårlig kvalitet
- Lav social status
- Ærgrelse og irritation
- Spild af penge
- Ligegyldighed
Et brand er dermed ikke kun et logo og et varemærke. Et brand er alle de værdier, som forbrugerne forbinder med brandet. Der er tale om både immaterielle og materielle ting, som til sammen skaber et brand.
Tak for støtten. Tak til avXperten for deres økonomiske bidrag til dette blogindlæg. avXperten forhandler blandt andet Billig Makulator. Herfra siger vi tusind tak.