Billede: Pixabay

Hvad Er Brand Awareness?

Brand awareness er et udtryk fra marketing, der henviser til, hvor godt kunderne eller forbrugerne kender og kan genkende dit varemærke og dine produkter.

Brand awareness er dermed en af de vigtigste hjørnesten i marketing, da du med en høj brand awareness ofte står forrest i rækken af muligheder, når forbrugerne skal vælge.

Sådan bruger du brand awareness

Med en høj brand awareness så skal dine forbrugere oftest kun have nævnt produktkategorien eller elementer af dit brand for, at de forbinder det med dit brand.

Det kan være, hvis der bliver sagt sodavand, hvad tænker du så på? Hvis du tænker på Coca Cola, så er det ikke overraskende, for Coca Cola har et af verdens bedste brands, når det kommer til brand awareness.

Når dit brand har en høj brand awareness, så genkender folk automatisk brandet og ved, hvad det står for, samt hvilken produktkategori det tilhører.

En høj brand awareness gør, at forbrugerne automatisk forbinder dit brand med bestemte værdier - såkaldte brand associations. Når et brand har det, så medfører det, at det automatisk står stærkt i forbrugernes opfattelse, når der skal træffes købsbeslutninger. 

Hjernen er indkodet til, at den godt kan lide det genkendelige. Den vil derfor automatisk rette dine tanker mod brands, som du kender, når du skal træffe valg i købsbeslutninger.

Rammer du her top of mind awareness, som det kaldes, så opnår du en høj brand loyalitet, da folk så er mere tilbøjelige til automatisk at vælge det første brand, som du tænker på, når du får præsenteret en produktkategori eller købssituation.

Vi takker avXperten for deres støtte til dette blogindlæg. Så kig eventuelt på bluetooth højtaler hos avXperten. Uden støtten fra avXperten kunne dette blogindlæg ikke lade sig gøre.

danskarbejdsplads.dk