Hvad Laver En Marketing Manager?
Drømmer du om at blive marketing manager, eller er du måske på udkig efter en? Så bør du først og fremmest have helt styr på, hvad en sådan jobfunktion indebærer og består af. I dette indlæg kan du blive meget klogere på netop dette emne.
Hvad laver en Marketing Manager? En Marketing Manager vil som regel have til opgave at styre, planlægge, eksekvere og evaluere en virksomheds marketingindsats. Der er altså tale om en person, der har ansvaret for marketing i en virksomhed. Denne rolle kan se ud på mange måder, alt efter branche og størrelse for den virksomhed, der er tale om.
Når man skal på udkig efter en Marketing Manager, så skal man først og fremmest gøre det klart, hvad man forventer, at den ansatte skal kunne varetage. Dette kunne for eksempel være:
- At analysere markedets og forbrugernes tendenser og udvikling
- At analysere konkurrencesituationen
- At lave en marketingstrategi
- Definere målsætninger og KPI’er
- At koordinere og/eller eksekvere selve marketingaktiviteterne
- Overvåge udviklingen og afkastet af markedsføringsindsatsen
- At kommunikere med samarbejdspartnere, eksempelvis bureauer
- Rapportere og stå til ansvar over for ledelsen omkring marketingindsatsen.
Igen, så vil jobbeskrivelsen variere fra virksomhed til virksomhed. Eksempelvis vil en e-handels virksomhed have stor krav til den ansattes analytiske evner og indsigt i data.
Vi sender et stort tak til Perlen Odense, der har støttet denne tekst. Der kan du blandt mange andre ting, eksempelvis bestille Sif Jakobs. Uden støtten fra Perlen Odense kunne denne hjemmeside ikke findes.